Preview

Central Asian Economic Review

Расширенный поиск

ВЛИЯНИЕ ОНЛАЙН-ОБРАЗОВАНИЯ ВО ВРЕМЯ ПАНДЕМИИ COVID-19 НА УСПЕВАЕМОСТЬ: КЕЙС КАЗАХСТАНА

https://doi.org/10.52821/2789-4401-2022-1-48-60

Полный текст:

Аннотация

Цель исследования. Данное исследование ставит целью изучить, повлияло ли и каким образом повлияло онлайн-обучение во время пандемии COVID-19 на успеваемость студентов в одном из университетов Казахстана.

Методология. Мы используем несколько методологий, а именно анализ основных компонентов, непараметрический метод отбора подобного по коэффициенту склонности и многоуровневую модель со скрытой переменной.

Оригинальность / ценность исследования. Насколько нам известно, это первая попытка оценить влияние онлайн-обучения вовремя COVID-19 на академическую успеваемость в вузах Казахстана.

Результаты исследования. Хотя наши данные свидетельствуют о том, что студенты, обучавшиеся онлайн, имели несколько более низкую успеваемость, чем предыдущая группа таких же студентов, обучавшихся в обычном формате, этот результат оказался статистически незначимым. Для обеих групп студентов предыдущий уровень успеваемости, отражающий их академические способности и отношение к учебе, а именно такие показатели как вступительный балл ЕНТ и предыдущий накопленный GPA, имеют гораздо большее значение, чем способ обучения (онлайн или обычный). Вместе с тем мы обнаружили, что определенные технические переменные, характеризующие «качество» Zoom® сессий, повлияли на академическую успеваемость студентов. В частности, использование смартфона вместо персонального компьютера на занятии, проводимом в Zoom®, негативно повлияло на их успеваемость. Некоторые другие характеристики также показали ожидаемые эффекты, хотя они оказались статистически незначимыми, возможно, из-за агрегации и небольшого используемого набора данных.

Об авторах

С. Кемельбаева
Университет КАЗГЮУ имени М. С. Нарикбаева
Казахстан

Нур-Султан



А. Елеш
Университет КАЗГЮУ имени М. С. Нарикбаева
Казахстан

Нур-Султан



А. Айтуар
Университет КАЗГЮУ имени М. С. Нарикбаева
Казахстан

Нур-Султан



Список литературы

1. Pokhrel S., Chhetri R. A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning // Higher Education for the Future. – 2021. – № 8(1). – P. 133-141.

2. Murgatrotd S. COVID-19 and online learning // Strategic foresight for Educational Leaders. – 2020. – 3 p. – DOI: 10.13140/RG.2.2.31132.85120.

3. Petrie C., et. al. Spotlight: Quality education for all during COVID-19 crisis (hundrED Research Report #01). – United Nations, 2020. – 72 p.

4. Kazakhstan’s digitisation is improving lives, businesses [Electronic resource] // The Astana Times [website]. – 2019. – URL: https://astanatimes.com/2019/10/kazakhstans-digitisation-is-improving-livesbusinesses/ (Accessed: 10.02.2022).

5. Worldwide broadband speed league 2021 [Electronic resource] // Cable.co.uk [website]. – 2021. – URL: https://www.cable.co.uk/broadband/speed/worldwide-speed-league/#regions (Accessed: 10.02.2022).

6. Dost S., Hossain A., Shehab M., Abdelwahed A., Al-Nusair L. Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students // BMJ open. – 2020. – № 10(11). – Article number: e042378.

7. Sintema E. J. Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. – 2020. – № 16(7). – Article number: em1851.

8. El Mansour B., Mupinga D. M. Students' positive and negative experiences in hybrid and online classes // College student journal. – 2007. – № 41(1). – P. 242-248.

9. Selvaraj A., Radhin V., Nithin K. A., Benson N., Mathew A. J. Effect of pandemic based online education on teaching and learning system // International Journal of Educational Development. – 2021. – № 85. – Article number: 102444.

10. Alawamleh M., Al-Twait L. M., Al-Saht G. R. The effect of online learning on communication between instructors and students during Covid-19 pandemic // Asian Education and Development Studies. – 2020. – № 11(2). – P. 380-400.

11. Winston G. C., Zimmerman D. J. Peer effects in higher education: book chapter // College choices: The economics of where to go, when to go, and how to pay for it. – Chapter 9. – P. 395-423.

12. Stinebrickner R., Stinebrickner T. R. What can be learned about peer effects using college roommates? Evidence from new survey data and students from disadvantaged backgrounds // Journal of public Economics. – 2006. – № 90(8-9). – P. 1435-1454.

13. Carrell S. E., Fullerton R. L., West J. E. Does your cohort matter? Measuring peer effects in college achievement // Journal of Labor Economics. – 2009. – № 27(3). – P. 439-464.

14. Sacerdote B. Peer effects in education: How might they work, how big are they and how much do we know thus far? // In Handbook of the Economics of Education. – 2011. – № 3. – P. 249-277.

15. Williams S. N., Armitage C. J., Tampe T., Dienes, K. Public perceptions and experiences of social distancing and social isolation during the COVID-19 pandemic: A UK-based focus group study // BMJ open. – 2020. – № 10(7). – Article number: e039334.

16. Galea S., Merchant R. M., Lurie N. The mental health consequences of COVID-19 and physical distancing: the need for prevention and early intervention // JAMA internal medicine. – 2020. – № 180(6). – P. 817-818.

17. Bao Y., Sun Y., Meng S., Shi J., Lu L. (2020). 2019-nCoV epidemic: address mental health care to empower society // The Lancet. – 2020. – № 395(10224). – P. e37-e38.

18. Irawan A. W., Dwisona D., Lestari M. Psychological impacts of students on online learning during the pandemic COVID-19 // KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal). – 2020. – № 7(1). – P. 53-60.

19. Rosenbaum P. R., Rubin D. B. The central role of the propensity score in observational studies for causal effects // Biometrika. – 1983. – № 70(1). – P. 41-55.

20. Stuart E. A. Matching methods for causal inference: A review and a look forward // Statistical science: a review journal of the Institute of Mathematical Statistics. – 2010. – № 25(1). – P. 1-21.

21. Austin P. C. An introduction to propensity score methods for reducing the effects of confounding in observational studies // Multivariate behavioral research. – 2011. – № 46(3). – P. 399-424.

22. Croon M. A., van Veldhoven M. J. Predicting group-level outcome variables from variables measured at the individual level: a latent variable multilevel model // Psychological methods. – 2007. – № 12(1). – P. 45-57.

23. Doucet A., Netolicky D., Timmers K., Tuscano F. J. (2020). Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic (An Independent Report on Approaches to Distance Learning during COVID-19 School Closure). Work of Education International and UNESCO [Electronic resource] // ISSUU [website]. – 2020. – URL: https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng (Accessed: 10.02.2022).


Рецензия

Для цитирования:


Кемельбаева С., Елеш А., Айтуар А. ВЛИЯНИЕ ОНЛАЙН-ОБРАЗОВАНИЯ ВО ВРЕМЯ ПАНДЕМИИ COVID-19 НА УСПЕВАЕМОСТЬ: КЕЙС КАЗАХСТАНА. Central Asian Economic Review. 2022;(1):48-60. https://doi.org/10.52821/2789-4401-2022-1-48-60

For citation:


Kemelbayeva S., Yelesh A., Aituar A. THE EFFECT OF ONLINE EDUCATION ON THE ACADEMIC PERFORMANCE OF STUDENTS DURING COVID-19 PANDEMIC: EVIDENCE FROM KAZAKHSTAN. Central Asian Economic Review. 2022;(1):48-60. https://doi.org/10.52821/2789-4401-2022-1-48-60

Просмотров: 57


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2789-4398 (Print)
ISSN 2789-4401 (Online)